Rozwijanie kompetencji społecznych w klasach II
INNOWACJA PEDAGOGA – rozwijanie kompetencji społecznych w klasach II
„Spokój i uważność żabki” czyli mindfulness w klasie
Autor innowacji:
Dorota Harężlak – pedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny.
Rodzaj innowacji:
Innowacja pedagogiczna w formie cyklu spotkań o charakterze zajęć terapeutycznych rozwijających kompetencje emocjonalne.
Grupa docelowa:
Innowacja pedagogiczna przeznaczona jest dla uczniów, którzy rozpoczynają naukę w klasie II. Grupa zajęciowa obejmuje wszystkich uczniów należących do jednego zespołu klasowego.
Innowacyjność metody:
Nowatorski charakter metody polega na połączeniu elementów psychoedukacji i terapii podczas zajęć grupowych z uczniami. Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Bardzo obrazowe hasła, jak „przycisk stop”, „siedzieć jak żaba” czy „test spaghetti”, pozwalają w łatwiejszy sposób opanować różne umiejętności w zakresie uważności. Dzieci uczą się ćwiczyć swoją uważność: uspokoić gonitwę myśli, uchwycić i zaakceptować swoje emocje. Doskonalą bycie życzliwym dla siebie
i innych. Podczas zajęć uczniowie wykonują:
- ćwiczenia skupienia,
- ćwiczenia rozluźniające,
- ćwiczenia kontrolowania reakcji,
- ćwiczenia dodające energii,
- ćwiczenia wizualizacji.
W trakcie cotygodniowych spotkań uczniowie przygotowują się do lepszego radzenia sobie z tym, co przynosi codzienność. Proponowane ćwiczenia doskonalą koncentrację i uważność dzieci oraz kontrolę emocjonalną. Wdrożenie do codziennej rutyny i kontynowanie poznanych przez uczniów ćwiczeń w domu, gwarantuje trwałe efekty w postaci:
- wzrostu koncentracji (lepsza wydajność uczenia się) i polepszenia pamięci,
- wzrostu zdolności radzenia sobie z emocjami, frustracjami, bólemi napięciem,
- długoterminowego i zauważalnego spadku dolegliwości, takich jak zmęczenie, choroby, niepokój i bezsenność,
- zauważalnego wzrostu zdolności relaksowania umysłu i ciała,
- podniesienia poziomu energii, równowagi i przyjemności z życia,
- większej odpowiedzialności za siebie, innych i środowisko,
- polepszenia relacji interpersonalnych.
Realizacja zajęć jest dla uczniów okazją do dobrej zabawy. Dzieci chętnie biorą udział w konkursach związanych z zajęciami, np. przygotowują maskotki żabki (bohaterki zajęć).