Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Rozwijanie kompetencji społecznych w klasach II

INNOWACJA PEDAGOGA – rozwijanie kompetencji społecznych w klasach II

 

„Spokój i uważność żabki” czyli mindfulness w klasie

 

Autor innowacji:

Dorota Harężlak – pedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny. 

Rodzaj innowacji:

Innowacja pedagogiczna w formie cyklu spotkań o charakterze zajęć terapeutycznych rozwijających kompetencje emocjonalne.

Grupa docelowa:

Innowacja pedagogiczna przeznaczona jest dla uczniów, którzy rozpoczynają naukę w klasie II. Grupa zajęciowa obejmuje wszystkich uczniów należących do jednego zespołu klasowego.

Innowacyjność metody:

Nowatorski charakter metody polega na połączeniu elementów psychoedukacji i terapii podczas zajęć grupowych z uczniami. Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Bardzo obrazowe hasła, jak „przycisk stop”, „siedzieć jak żaba” czy „test spaghetti”, pozwalają w łatwiejszy sposób opanować różne umiejętności w zakresie uważności. Dzieci uczą się ćwiczyć swoją uważność: uspokoić gonitwę myśli, uchwycić i zaakceptować swoje emocje. Doskonalą bycie życzliwym dla siebie
i innych. Podczas zajęć uczniowie wykonują:

  • ćwiczenia skupienia,
  • ćwiczenia rozluźniające,
  • ćwiczenia kontrolowania reakcji,
  • ćwiczenia dodające energii,
  • ćwiczenia wizualizacji.

 

W trakcie cotygodniowych spotkań uczniowie przygotowują się do lepszego radzenia sobie z tym, co przynosi codzienność. Proponowane ćwiczenia doskonalą koncentrację i uważność dzieci oraz kontrolę emocjonalną. Wdrożenie do codziennej rutyny i kontynowanie poznanych przez uczniów ćwiczeń w domu, gwarantuje trwałe efekty w postaci:

 

  • wzrostu koncentracji (lepsza wydajność uczenia się) i polepszenia pamięci,
  • wzrostu zdolności radzenia sobie z emocjami, frustracjami, bólemi napięciem,
  • długoterminowego i zauważalnego spadku dolegliwości, takich jak zmęczenie, choroby, niepokój i bezsenność,
  • zauważalnego wzrostu zdolności relaksowania umysłu i ciała,
  • podniesienia poziomu energii, równowagi i przyjemności z życia,
  • większej odpowiedzialności za siebie, innych i środowisko,
  • polepszenia relacji interpersonalnych.

 

Realizacja zajęć jest dla uczniów okazją do dobrej zabawy. Dzieci chętnie biorą udział w konkursach związanych z zajęciami, np. przygotowują maskotki żabki (bohaterki zajęć).