Praca metodą projektu edukacyjnego na lekcjach techniki w klasie 5
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 5. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2018/19 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym dla kolejnych klas 5.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych z przedmiotu technika, jako uzupełnienie programu nauczania o pracę metodą projektu .
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Praca metodą projektu na lekcjach techniki” jest odpowiedzią na nowe zadania stawiane współczesnej szkole, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole podstawowej zauważa się, że uczniom najbardziej brakuje umiejętności planowania długoterminowej pracy wytwórczej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba wypracowania tychże umiejętności u uczniów.
Projekt wykonywany w ramach zajęć daje możliwości realizacji całego cyklu działalności technicznej: rozpoznawanie, projektowanie, konstruowanie, programowanie, wytwarzanie, eksploatacja i likwidacja.
Etap I
Przygotowanie uczniów do pracy w mobilnej pracowni technicznej. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa uczniów oraz motywacji do wykonywania działań technicznych.
Motywacja, czyli wprowadzenie w tematykę projektu technicznego w celu wzbudzenie zainteresowania uczniów do działania.
Zakłada się, że projekt jest realizowany indywidualnie – każdy uczeń wykonuje swój wytwór. Organizacja zajęć wymaga jednak zastosowania częściowej pracy w zespołach dwuosobowych. Będzie to dotyczyło współpracy w korzystaniu z jednego kompletu narzędzi i wzajemnej pracy przy wykonywaniu czynności wymagających pomocy drugiej osoby. n być również podpisany przez każdego ucznia.
Etap II
Przeznaczono na realizację projektu technicznego. Zaproponowane tematy lekcji odpowiadają działaniom realizowanym w ramach podprojektów. Wszystkie podprojekty zawierają pięć faz działalności technicznej: rozpoznanie, projektowanie, konstruowanie, programowanie oraz wytwarzanie.
W trakcie trwania każdego podprojektu uczniowie samodzielnie wykonują powtarzające się działania projektowe: przygotowanie stanowiska pracy, opracowanie planu pracy, wykonanie czynności technologicznych.
Etap III
Przeznaczone są na podsumowanie prac projektowych. Uczniowie mają możliwość zdiagnozowania wytworu (sprawdzenie funkcjonalności–faza eksploatacji) oraz kształtowania myślenia twórczego w zakresie modernizacji i ulepszenia działania.
Agata Zyzańska