„Okiem reportera”
„Okiem reportera” - innowacja zajęć pozalekcyjnych, dotycząca edukacji dziennikarskiej
Przedmiot: język polski
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: wrzesień 2021
Data zakończenia: czerwiec 2024
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas IV-VIII. Czas realizacji innowacji obejmuje 4 lata z możliwością jej kontynuowania w następnych latach szkolnych.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei pisarstwa z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do zwiększania kompetencji językowych, pisarskich z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Okiem reportera” jest moją odpowiedzią na sugestie uczniów, ich zapotrzebowanie na rozwój zainteresowań, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji w pracy w Szkole Podstawowej nr 31 im. Jana Kochanowskiego w Bielsku - Białej zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje odwagi do dzielenia się swoją wiedzą, umiejętnościami i zainteresowaniami. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba stworzenia zajęć pozwalających na rozwój talentów pisarskich oraz ich uzewnętrznienie.
Opis innowacji:
I. Wstęp
XXI wiek to świat zdominowany przez technologie informacyjne, w szczególności wirtualne. Niesie to wiele korzyści, ale również zagrożeń. Każdego dnia jesteśmy zalewani różnymi informacjami i obrazami. Ważne jest, aby młodzi ludzie potrafili świadomie szukać informacji przy wykorzystaniu różnych źródeł, w tym zasobów Internetu, ale również, by umieli wziąć odpowiedzialność za swoje słowa. Ważne jest, by dzieci rozwijały kreatywność, były twórcze, wzbogacały i szanowały język ojczysty oraz dbały o jego poprawność. Innowacja ma na celu wprowadzić dzieci w świat mediów, umożliwić im rozwijanie swoich talentów.
II. Założenia ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-VIII.
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie technologii informacyjnych,
- zapoznanie z pracą dziennikarza,
- wdrożenie pracy metodami aktywizującymi.
III. Cele innowacji:
Cele główne:
- rozwijanie talentów uczniów oraz wspieranie ich wszechstronnego rozwoju, kształtowanie ich osobowości,
- przygotowanie uczniów - jako odbiorców i twórców - do świadomego uczestnictwa w kulturze,
- zdobywanie umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości do wykonywania nowych zadań i rozwiązywania problemów.
Cele szczegółowe:
- przygotowanie do samodzielnego poszukiwania informacji i materiałów, świadomego
i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji (prasa, Internet),
- wdrażanie do pracy z komputerem oraz innym sprzętem elektronicznym przy tworzeniu tekstów
i przygotowywaniu różnorodnych materiałów przeznaczonych do publikacji,
- rozwijanie umiejętności interpersonalnych (nawiązania kontaktu z rozmówcą, zadawania pytań, kulturalnej rozmowy itp.),
- zaangażowanie uczniów w pracę na rzecz szkoły, społeczności lokalnej,
- kształtowanie postawy świadomego małego dziennikarza,
- rozwijanie zdolności literacko-dziennikarskich,
- budzenie odpowiedzialności, obowiązkowości, ale i odwagi osobistej,
- zapoznanie z cechami podstawowych gatunków dziennikarskich,
- redagowanie własnych tekstów do gazetki szkolnej i na szkolną stronę internetową,
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej,
- doskonalenie umiejętności językowych, ubogacanie słownictwa, uczenie umiejętności kulturalnego wyrażania własnych sądów i opinii,
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za słowo, rzetelności, wiarygodności, szacunku dla innych ludzi.
- poznawanie wybranych form komunikacji internetowej i mediów elektronicznych,
- uświadamianie zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią.
IV. TEMATYKA ZAJĘĆ:
- historia prasy,
- sposoby werbalnego i niewerbalnego komunikowania się,
- sposoby zbierania i źródła materiałów,
- czasopisma dziecięce i młodzieżowe,
- formy publicystyczne,
- artykuły tematyczne – święta państwowe i ich historia, święta religijne i tradycje ludowe, zdrowie, ekologia, słupskie zabytki i pomniki,
- wydarzenia z życia osobistego i społecznego (szkoła, miasto) jako inspiracja do samodzielnych rejestracji i twórczości prasowej,
- szkolne nowości i opinie.
V. PLAN DZIAŁANIA:
- spotkanie organizacyjne,
- ustalenie stałych rubryk, przydział zadań,
- zajęcia poświęcone gatunkom dziennikarskim, sposobom pracy młodego dziennikarza, komunikacji, rodzajów czasopism, językowi mediów,
- spotkania robocze: tematyka artykułów, przygotowanie, analiza i ocena materiałów, wybór, projekt wydania,
- wprowadzanie danych do komputera,
- skład – obróbka komputerowa, druk, sprzedaż szkolnej gazety,
- zaangażowanie /wdrażanie do samorządności/ całych klas poprzez tzw. „klasowe strony”,
- nagradzanie uczestników konkursów ogłaszanych przez redakcję.
VI. METODY PRACY:
- burza mózgów, sondy, wywiady,
- gatunki publicystyczne (notatka prasowa, reportaż, wywiad, sondaż) – redakcja,
- praca grupowa i indywidualna,
- poszukiwania informacji (biblioteki, prasa, radio, telewizja, Internet),
- praca przy komputerze.
VII. OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW W ZAKRESIE EDUKACJI DZIENNIKARSKIEJ
Dzięki uczestnictwu w zajęciach koła dziennikarskiego uczeń:
- będzie wykazywał aktywną postawę,
- ukształtuje nawyk świadomego wyboru informacji,
- będzie czytał dla zaspokojenia potrzeb poznawczych i zdobycia wiadomości,
- znajdzie i wykorzysta informacje z różnych źródeł,
- rozróżni obiektywną relację od komentarza, odpowiedzialnie będzie się nimi posługiwał,
- weźmie odpowiedzialność za swoje słowa i działania,
- wzbogaci swój język, poprawi styl pisania, będzie potrafił przygotować notatkę prasową, wywiad, sondę, reportaż,
- zainteresuje się problemami innych, szkoły, miasta,
- pozna środowisko lokalne,
- będzie potrafił komunikować się i słuchać innych,
- będzie cechował się odwaga cywilną, ciekawością, kreatywnością i odpowiedzialnością,
- w grupie zredaguje strony gazetki.
VIII. EWALUACJA
Zbieranie informacji zwrotnej od uczniów – uczestników koła dziennikarskiego – o zaletach
i wadach prowadzonych zajęć będzie opierała się na wypowiedziach uczniów po określonym cyklu zajęć. Analizie będzie podlegać również frekwencja na zajęciach. Wnioski przedstawione zostaną
w formie sprawozdania.